Omega-3, jako palivo pro mozek

Rozlišujete špatné a dobré tuky, nebo vám to je jedno? Trendem každé ženy bylo a u některých stále je, mít v jídelníčku vše bez tuku. Regály v supermarketech se prohýbají pod tíhou výrobků s nízkým obsahem tuku.  Vysvětlíme si jaké tuky jsou dobré a proč je přijímat. Jaké riziko je z nedostatku těchto tuků a proč to tak je.

Máme dva druhy tuků Omega 3 a Omega 6.

Omega 3, nebo-li esenciální mastné kyseliny, redukují  riziko srdečních chorob, ředí krev, snižuje krevní tlak a tepnám pomáhá si udržet svou elastičnost. Mají protizánětlivé účinky, ulehčuje příznaky při astmatu, artritidě, menstruačních bolestech a zabraňuje poškození cévek v oku. Další důležitou částí, jsou součástí a palivo pro náš mozek. Snižují riziko rakoviny.

V sedmdesátých letech vědci objevili důkazy o tom, jak Inuité (Eskymáci), žijící v Grónsku netrpí žádnými srdečními chorobami. Jejich strava obsahuje velké množství tuku, které získávají z mořských ryb a savců. Vědci nakonec došli k tomu, že lidé trpí nejrůznějšími problémy, protože nemají dostatek omega-3.

Omega-6 nalezneme v ořeších, semínkách, celozrnných výrobků včetně chleba a v malém množství v cereáliích. Dále pak v kuřecím, jehněčím, krůtím a obzvláště ve vepřovém mase.

Tuky typu omega-3 se v těle spojí s omega-6, kde vytvoří zvláštní lipidy (tuky), ze kterých se skládá membrány všech buněk našeho těla. Kontrolují všechny látky, které se dostávají do buněk.  Strava bohatá na omega-6  mastném kyseliny povzbuzují růst nádorů, avšak omega-3 růstu nádorů zabraňují. Je tedy potřeba je držet v balancu.

Omega-3 má také vliv na před-menstruační bolesti, odstraňuje napětí a úzkost. Jsou na to i studie, kdy během dvouměsíční léčby bylo čtyřem dospívajícím dívkám, trpícím silnými bolestmi , denně v malých dávkách podávány dávky EPA a DHA z rybího tuku a čtyřem dívkám ne. Skupinka s léčbou měla výrazně menší bolesti, než skupinka druhá.

Vybírejte si kvalitu, opravdu se vyplatí. Pokud nevíte a tápete jaké, napište mi na mail: fitness@luciekoudelova.cz

Lucie Koudelová
Miluji fitness a zdravý životní styl, jsem trenérkou a koučkou pro lidi. Ukazuji lidem cestu ke šťastnějšímu životu, zdravým zádům a dokonalé postavě. Autorka E-booku 31 denní změna>> Ti kdo mě ještě neznají, přečtěte si pár řádků o mě. Můj příběh si přečtěte zde >> Žijte v těle, ve kterém chcete žít.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Chraňte si své zdraví

  • Instagram
  • Nejnovější příspěvky